Yogastijlen

schermafbeelding-2020-09-07-om-11.30.16

Vinyasa flow

Vinyasa yoga is een dynamische stijl die ademhaling en beweging verbindt via een reeks houdingen. Het is de meest populaire vorm van yoga in het westen. Je beweegt naadloos van de ene pose naar de ander op het ritme van de ademhaling. De ademhaling bepaalt het tempo van de bewegingen en zorgt voor de ‘flow’. Het is een meditatie in beweging, bijna als een dans. Geen les is hetzelfde.

De flow bevordert o.a. het gevoel van balans, gronding en innerlijke ruimte. De spieren worden tegelijkertijd verlengd en versterkt.

Goed voor: ademhaling, kracht, flexibiliteit en verjonging/mentale kracht

schermafbeelding-2020-09-07-om-11.33.04

Iyengar Style

In deze les ligt de nadruk op de juiste uitlijning om kracht, flexibiliteit en balans te ontwikkelen. Kenmerkend voor Iyengar Yoga is de duidelijke methodiek waarbij een correcte lichaamshouding wordt bereikt. Er wordt nadruk gelegd op het in lijn brengen (alignment) van het lichaam, waarbij de asana’s in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd. Door de houdingen bewust en langer uit te voeren, verbeter je je concentratie en ervaar je ‘meditatie in actie’. Andere unieke kenmerken zijn het gebruiken van allerlei hulpmiddelen op een creatieve manier. De studio is uitgerust met deze hulpmiddelen, zoals een touwenwand, stoelen, blokken, bolsters, dekens en riemen. Iyengar yoga is down to earth en volstrekt niet zweverig. De les biedt uitdaging, het is geen zachte les. Door de hulpmiddelen kan iedereen – jong, oud, beginner, gevorderde – yoga doen.

Goed voor: kracht, flexibiliteit, concentratie en techniek

schermafbeelding-2020-09-07-om-11.30.10

Iyengar & Vinyasa Flow

Vinyasa en Iyengar elementen worden tot een geheel gemixt om samen tot een geheel van uitlijning en vloeiende beweging te komen. Het tempo ligt lager dan bij Vinyasa en hoger dan bij Iyengar. De les bevat weinig tot geen zonnegroeten met neerwaarts kijkende hond (down dog).

Goed voor: ademhaling, kracht, flexibiliteit en techniek

schermafbeelding-2020-09-07-om-19.58.58

Iyengar Style basis

Tijdens de basislessen worden veel staande houdingen gedaan. Staande houdingen hebben een positief effect op het versterken van je algehele conditie, stijfheid in benen en heupen verminderen en het krachtiger maken van je beenspieren. Door de houdingen met veel aandacht uit te voeren en met ondersteuning van materialen geef je verlichting aan eventuele pijn in rug, nek en schouders en geeft de beoefening een verbetering van je lichaamshouding.

Basis Yoga is inspirerend. Al snel voel je je fit, ontspannen en opgewekt. Net als bij de maandagavondlessen worden veel hulpmiddelen ingezet die je helpen om (verder) in een houding te komen. Elke les wordt afgesloten door te ontspannen (savasana). Op deze manier rust je niet alleen fysiek, maar ook mentaal uit.

Goed voor: kracht, techniek, vermindering van rug, nek en schouderklachten, bewustwording van je houding

schermafbeelding-2020-09-07-om-11.37.53

Therapeutisch yoga

Deze les wordt gegeven aan kleine groepen (ca. 4 personen) met veel individuele aandacht en aanpassing. Heb je een operatie achter de rug, ben je aan het herstellen van ziekte of blessure en wil je je bewegingsvrijheid vergroten? Dan is deze les geschikt voor jou. Je krijgt oefeningen die speciaal op jouw vragen of klachten zijn toegespitst. Het kan dus zijn dat je in deze les andere oefeningen doet dan de andere deelnemers.

In een serie van 5 of 10 lessen vervolg je je weg naar herstel en verbetering. Zo nodig (of gewenst) met oefeningen voor thuis.

Neem voordat je je voor deze les inschrijft telefonisch of per email contact op met Inge. Afhankelijk van de vraag is het mogelijk om de les als fysiotherapeutische groepsles te volgen.

Goed voor: herstel, kracht en flexibiliteit, bewustwording van je houding

schermafbeelding-2020-09-07-om-11.30.24

Relax, Restorative yoga

Geef jezelf rust cadeau. Deze les is geweldig om je energiebalans te herstellen. In houdingen die 5-15 minuten worden aangehouden kalmeert je zenuwstelsel en vind je diepe ontspanning. In de les aandacht aan de ademhaling besteed middels pranayama. De les bestaat uit veel liggende houdingen waarbij bolsters, blokken en kussens worden gebruikt om totaal te kunnen ontspannen.

Goed voor: ademhaling, rust en ontspanning. Voor iedereen die wil kalmeren

*incidenteel, check Momoyoga

kinderyoga-frances-en-regina

Kinderyoga

In een kinderyogales worden yogahoudingen uitgevoerd verpakt in een avontuur. Met muziek, spel en een verhaal gaan de deelnemers een uur actief en ontspannen aan de slag. Kinderyoga is speels, uitdagend, grensverleggend, sportief en ontspannend.

Goed voor: lichaamsbesef, zelfacceptatie, houding, ontspanning

*incidenteel, check Momoyoga

ouder-en-kind-frances

Ouder & Kindyoga

Een les speciaal voor ouders (tante, oom, oma, buurman, welke connectie dan ook) en kinderen van ca. 4 tot 10 jaar oud. Een moment van aandacht en tijd met elkaar. Kinderen en ouders gaan samen op yoga avontuur, waarbij ze elkaar helpen in houdingen en ook zelfstandig aan de slag gaan. Aan het einde van de les, na het actieve gedeelte mag je elkaar masseren op de rug. Hierna ga je heerlijk ontspannen naar huis.

Goed voor: connectie, samenwerking, ontspanning

*incidenteel, check Momoyoga

Referentie

  • Na een lange ziekteperiode heb ik het aangedurfd om yoga te proberen. Wat is dat goed gegaan. Inge legt alles goed en langzaam uit, lukt het niet om een bepaalde oefening te doen, dan heeft zij altijd een alternatief. Ze let goed op mijn houding. Op advies van Inge heb ik voor lyengar style gekozen en dat is voor mij precies het juiste. Ook de eindontspanning is een weldaad voor mijn hoofd. Dank je wel.

    Conny
  • Op een nuchtere manier en met de nodige dosis humor helpt Inge ons tijdens de Vinyasales van houding naar houding. Ik ervaar dat het hele lichaam weer heerlijk soepel wordt en dat op bepaalde plekken letterlijk meer ruimte ontstaat. Daardoor is de chronische pijn in mijn onderrug al meer dan een jaar afwezig. Ook de frozen shoulder is weer bijna helemaal soepel.

    Nicole

De kern van yogabeoefening is de integratie van lichaam, geest en adem.

Contact

Rijnstraat 22
4191 CL Geldermalsen
T. 06 47784030
E. inge@yogastudiogeldermalsen.nl
BIG 49920741804
AGB 04850271
KvK 62500678
BTW NL 00 1928 344 B23
Pirvacy statement
Algemene voorwaarden

Stuur een berichtje